چه زمانی باید یه طراح رابط‌کاربر استخدام کنید

• حدودا 4 دقیقه • 623 کلمه

طی ۴−۵ سال گذشته که مفهوم تجربه‌کاربر وارد کشور ما شده، مثل سایر نقاط دنیا این واژه UX/UI رو هم همراه خودش وارد کرده که باعث شده خیلی‌ها در مورد مفهوم تجربه‌کاربر دچار اشتباه بشن.

در واقع اغلب کسانی که میخوان یه طراح تجربه‌کاربر استخدام کنن، فکر می‌کنن که تنها کاری که انجام میشه روی رابط‌کاربر (یا همون UI) هست.

رابط‌کاربر آخرین چیزیه که طراحی میشه

اگه مطالب قبلی ما رو دنبال کرده باشید، احتمالا می‌دونید که تجربه‌کاربر یه مقوله بین علومیه و خودش به صورت مستقل یه فیلد تخصصی نیست. در واقع به تلفیق و اثرگذاری چند رشته تخصصی دیگه (مثل معماری اطلاعات، طراحی تعامل، کاربردپذیری و …) در طراحی یه محصول، طراحی تجربه‌کاربر گفته میشه.

رابط‌کاربر آخرین چیزیه که توی یه محصول دیجیتالی طراحی میشه.

رابط‌کاربر هم یکی از اون چند رشته تخصصیه که در مجموع در کنار همه اونها روی تجربه کاربر اثرگذاره. با اینکه نقش مهمی داره، اما تا اونجایی که به طراحی مربوط بشه، آخرین چیزیه که توی یه محصول دیجیتالی طراحی میشه.

البته این باعث نمیشه از اهمیت رابط‌کاربر کاسته بشه، اما خیلی مهمه که مالکان یه محصول بدونن برای بهینه‌سازی تجربه‌کاربر نباید فورا برن و یه طراح رابط‌کاربر استخدام کنن.

اول معماری اطلاعات و طراحی تعامل

بیشتر کسب و کارها به جای «معماری‌کاربردی» روی «طراحی‌تاثیرگذار» تمرکز میکنن. شما می‌خوایید محصولتون کاربر رو شگفت زده کنه، اما کاربر میخواد از محصول شما استفاده کنه. معمار اطلاعات اولین شخصیه که باید وارد تیم شما بشه و معماری اطلاعات اولین چیزیه که باید بهش بپردازید.

اگه قبل از ورود معمار اطلاعات به تیم شروع کنید به طراحی رابط‌کاربر، در واقع شما کار رو از آخر به اول شروع کردید و در نهایت اصلاح و تغییرات هزینه تولید محصول رو ۲ تا ۳ برابر می‌کنه.

معمار اطلاعات با مهارتی که در طراحی، آنالیز، کار تیمی، تحقیق و کاربردپذیری داره، محصول دیجتالی شما رو از نظر ساختار اطلاعاتی، روش دسترسی (ناوبری)، استراتژی، پیش نیاز‌ها و محتوا بررسی میکنه. در نهایت به شما میگه که کاربرا چطوری از محصول شما استفاده می‌کنن و شما چطور باید با اونها تعامل داشته باشید.

تازه بعد از همه اینها باید برید سراغ روش پاسخگویی به نیاز‌های کاربر. یعنی یه طراح تعامل باید روشی رو برای تعامل محصول شما با کاربر اتخاذ کنه که در نهایت منجر به تحقق اهداف اون کاربر بشه.

طراح تعامل کسیه که میدونه وب سایت شما باید چه شخصیتی داشته باشه و چطور باید با کاربر تعامل پیدا کنه.

زمان ورود طراح رابط‌کاربر به تیم

حالا بعد از همه اینها تازه وقتش میرسه یه طراح رابط‌کاربر (که معمولا مهارت‌های طراح دیداری رو هم داره) به تیم وارد بشه و اون چیزی که قراره رابط بین محصول شما و کاربر باشه رو طراحی کنه، که بهش میگن رابط‌کاربر.

اشتباهی که ممکنه شما هم مرتکب بشید اینه که فکر کنید هر گرافیستی طراح رابط‌کاربر هم هست.

معمولا اغلب افراد مفهوم رابط‌کاربر و طراحی دیداری (گرافیک) رو به اشتباه با هم قاطی می‌کنن. اینجا اشتباهی که ممکنه شما هم مرتکب بشید اینه که فکر کنید هر گرافیستی طراح رابط‌کاربر هم هست و برید یه گرافیست رو به جای متخصص رابط‌کاربر استخدام کنید.

وقتی دارید طراح رابط‌کاربر (UI Designer) استخدام می‌کنید، دقت کنید که:

  • با اصول رابط‌کاربر من جمله الگوها، پایداری، سلسله مراتب دیداری، شناخت کاربر، سادگی، ناوبری و .. آشنا باشه
  • ترند‌های روز طراحی مثل Falt design (طراحی تخت) و Material design رو بشناسه.
  • با HTML, CSS و Javascript آشنایی کافی داشته باشه.
  • از محصول و یا خدمات شما شناخت لازم رو داشته باشه (ترجیحا قبلا کار مشابهی انجام داده باشه).
در این مورد نظری دارید؟
شبکه‌های اجتماعی جای بهتری هستن.